almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Viktuppgång

Graviditeten Permalink0
Att vara gravid innebär en viktökning, har man tur så bara tillfälligt och eventuellt nån/några månader efter förlossningen men har man otur så har viktökningen kommit för att stanna. Men upp i vikt går vi alla som är gravida, det är oundvikligt. 
 
Jag har varit gravid tre gånger så detta är min fjärde. Med första och sista barnet gick jag upp över 40kg 🙊 ja du läste rätt.. medan med andra barnet gick jag endast upp ca 8 kg. Så mitt mål denna gång är ungefär + 12-14 kg vilket är helt lagom för den vikt och BMI jag har idag, och för min kropp är den ökningen mest vänlig för mig.
 
Hittills har jag gått upp 3.4kg och jag är ju nu i vecka 20, det vill säga 19+3. Jag äter regelbundet och försöker hålla mig till det kroppen behöver och bara äta onyttigt och onödigt socker 1-2 dagar i veckan om jag absolut måste. Jag hade hoppats att jag kunde hålla igång träningen men jag har varit så otroligt trött denna graviditet så det gick inte. Så mitt gymkort har jag nu sagt upp, varför betala ett gymkort när man inte har orken att träna? Det har ju nu börjat vända och tröttheten är inte lika hemsk, men jag vill fokusera på promenaderna istället och använda energin jag har över till annat. Så promenader några gånger i veckan och äta bra för mig och bebisen är mitt mål, tack och lov har jag inget sug efter sött 😊 snarare tvärt om, föredrar vindruvor och paprika 😍😋 
 
Så vi får se, går jag upp mer så gör jag det. Men jag försöker att hålla lite koll så att återhämtningen inte ska vara lika svår som den var efter sista barnet, när jag var så överviktig att jag knappt orkade leka med mina barn. Dit vill jag inte igen. Så en "normal" ökning hoppas jag på. Men jag trivs i mig själv 😊 visst känns det att det är mer vätska i kroppen och att det är lite jobbigare, men det är ju bara tillfälligt.  
 
Lånad bild.
Till top