När man är "stor" så inser man inte det själv, man förstår att man har några extra kilon här och där men man inser inte hur stor man egentligen är. Jag minns när jag var större, hur folk kunde klappa mig på magen och fråga när bebisen ska komma eller grattade mig till det väntade barnet. Alltid lika pinsam stämning att erkänna att: Nä vet du det är faktiskt bara fett i den här magen.
Och jag förstod verkligen inte hur folk kunde tro att jag var gravid? För inte var ju min mage så speciellt stor. Men när jag nu tittar tillbaka så förstår jag att jag faktiskt var ganska stor då. Och magen var faktiskt lik en graviditets mage. Vid den tidpunkten så trodde jag att komma tillbaka till min startvikt innan alla tre graviditeter var omöjligt. Men det var det ju inte! För nu står jag här och luktar på mållinjen och kommer snart att gå i mål. Sen min son föddes har jag gått ner nästan 40kg, för att vara exakt så är det 38kg. Och den vikten är efter att han blev född så med honom i magen får ni nog lägga till minst tio kilo för jag tappade en hel del de första dagarna efter födseln. Men de kilorna räknar jag inte eftersom att det var en bebis på nästan fem kilo och en massa vätska.
Så -40kg är inte "illa pinkat", men det är på lite mer än 2år. Det har kostat blod, svett och tårar och varenda droppe har varit värd! Som jag har kämpat under den här tiden. De här bilderna skulle jag aldrig ha visat förut men idag är jag stolt över att visa mitt gamla jag. Tidigare undvek jag att vara med på bilder så det finns endast ett fåtal att hitta och dessa är några av dem:

Den här är tagen sommaren 2011 på mitt gamla jobb.
 
Den här bilden är tagen på min sons dop, 2011.
 
Den här bilden är tagen strax innan jag startade på allvar, borde vara sommaren 2012.


Den här bilden är tagen under den pågående viktresan så den är från 2012.
 
Och den sista bilden är tagen under min väns möhippa 2012.
 
Så där har ni lite gamla bilder från min "tjockis tid". Socker beroende till max! Och då undvek jag även all träning som kostade svett för jag nästan skämdes över att svettas. Hur löjligt är inte det? Varför tränar man? Jo för att svettas. Så svett är helt normalt. I dagsläget älskar jag träning som ger mig en utmaning och rinner inte svetten, ja då har jag inte gjort ett bra jobb under träningen! Det ska kännas att man tränar och det ska synas. Så när jag tränar då är kläderna blöta och jag luktar svett ;)
 
 
Och här är då i dagsläget, maj 2013. Några kilon lättare! Helt fri från mitt sockerberoende. Idag har jag kontroll över sockret och kan tacka nej. Det kunde jag inte tidigare, bjöds det på nått så åt jag bara för att vara trevlig och det var ju så gott fast jag egentligen redan var full i magen. Sen är det är ju oartigt att tacka nej? Men se det har jag lärt mig att det är faktiskt inte det. Är jag sugen på något sött så visst kan jag smaka på fika eller godis. Men är jag inte sugen så tar jag inte. Jag tycker personligen att färsk frukt är mycket godare än fikabröd och godis. Jag kan faktiskt gå förbi fruktdisken och känna att fasen vad gott det skulle vara med lite frukt! Då menar jag mango, persika, mandarin, ananas, jordgubbar osv. Banan är väl inte direkt något jag är sugen på :) 
 
Så som jag har sagt tidigare: Kan jag så då kan även du!
 

Rotat i arkivet.

Mätningar och bilder Kommentera
När man är "stor" så inser man inte det själv, man förstår att man har några extra kilon här och där men man inser inte hur stor man egentligen är. Jag minns när jag var större, hur folk kunde klappa mig på magen och fråga när bebisen ska komma eller grattade mig till det väntade barnet. Alltid lika pinsam stämning att erkänna att: Nä vet du det är faktiskt bara fett i den här magen.
Och jag förstod verkligen inte hur folk kunde tro att jag var gravid? För inte var ju min mage så speciellt stor. Men när jag nu tittar tillbaka så förstår jag att jag faktiskt var ganska stor då. Och magen var faktiskt lik en graviditets mage. Vid den tidpunkten så trodde jag att komma tillbaka till min startvikt innan alla tre graviditeter var omöjligt. Men det var det ju inte! För nu står jag här och luktar på mållinjen och kommer snart att gå i mål. Sen min son föddes har jag gått ner nästan 40kg, för att vara exakt så är det 38kg. Och den vikten är efter att han blev född så med honom i magen får ni nog lägga till minst tio kilo för jag tappade en hel del de första dagarna efter födseln. Men de kilorna räknar jag inte eftersom att det var en bebis på nästan fem kilo och en massa vätska.
Så -40kg är inte "illa pinkat", men det är på lite mer än 2år. Det har kostat blod, svett och tårar och varenda droppe har varit värd! Som jag har kämpat under den här tiden. De här bilderna skulle jag aldrig ha visat förut men idag är jag stolt över att visa mitt gamla jag. Tidigare undvek jag att vara med på bilder så det finns endast ett fåtal att hitta och dessa är några av dem:

Den här är tagen sommaren 2011 på mitt gamla jobb.
 
Den här bilden är tagen på min sons dop, 2011.
 
Den här bilden är tagen strax innan jag startade på allvar, borde vara sommaren 2012.


Den här bilden är tagen under den pågående viktresan så den är från 2012.
 
Och den sista bilden är tagen under min väns möhippa 2012.
 
Så där har ni lite gamla bilder från min "tjockis tid". Socker beroende till max! Och då undvek jag även all träning som kostade svett för jag nästan skämdes över att svettas. Hur löjligt är inte det? Varför tränar man? Jo för att svettas. Så svett är helt normalt. I dagsläget älskar jag träning som ger mig en utmaning och rinner inte svetten, ja då har jag inte gjort ett bra jobb under träningen! Det ska kännas att man tränar och det ska synas. Så när jag tränar då är kläderna blöta och jag luktar svett ;)
 
 
Och här är då i dagsläget, maj 2013. Några kilon lättare! Helt fri från mitt sockerberoende. Idag har jag kontroll över sockret och kan tacka nej. Det kunde jag inte tidigare, bjöds det på nått så åt jag bara för att vara trevlig och det var ju så gott fast jag egentligen redan var full i magen. Sen är det är ju oartigt att tacka nej? Men se det har jag lärt mig att det är faktiskt inte det. Är jag sugen på något sött så visst kan jag smaka på fika eller godis. Men är jag inte sugen så tar jag inte. Jag tycker personligen att färsk frukt är mycket godare än fikabröd och godis. Jag kan faktiskt gå förbi fruktdisken och känna att fasen vad gott det skulle vara med lite frukt! Då menar jag mango, persika, mandarin, ananas, jordgubbar osv. Banan är väl inte direkt något jag är sugen på :) 
 
Så som jag har sagt tidigare: Kan jag så då kan även du!
 
När man verkligen tar sig tid till att reflektera över då och nu så kan man verkligen förvåna sig själv. Det är lätt att bli blind under en pågående förändrning, man ser bara det som är nu och inte den stora bilden.
Imorse när jag cyklade hem efter att ha lämnat av barnen på dagis och var på väg uppför den sista och jobbigaste backen så kom jag att tänka på när jag gick i samma backe flera kilon tyngre och med en bebis i barnvagnen. Jag minns ännu känslan när jag tvingade mig upp och hur otroligt tungt det var, jag skulle då lätt kunna sätta mig ner på asfalten och mitt i backen för att pusta ut. Med cykel gick jag ofta uppför backen för det var så himla tungt. Nu idag cyklar jag utan problem sittandes uppför den backen med barn på cykelstol eller i cykelvagn, visst blir jag lite flåsig men jag tar mig upp och jag stannar inte för att vila. Jag pushar mig upp för backen. Envis till tusen och vägrar ge upp!
Så varje gång jag känner att träningen eller motionsrundan inte gick bra så brukar jag tänka tillbaka till starten, för visst har det ju blivit en skillnad! Inte skulle jag orka allt jag gör idag när jag startade för ca 1år sedan.
Hemmaträningen var också väldigt tung i början och idag är den ännu tung men på grund av att jag har fått göra mer tyngre övningar och ibland med vikter då de tidigare övningarna är på tok för lätta nu. Burpees klarade jag inte av förut, inte utan att stanna och pusta. Idag gör jag lätt 10st, har också börjat lägga till lite kombinerade övningar in i mina burpees just för att få dom lite tyngre. Så framåt går det!
 
Minns också hur jag fick tvinga mig till att träna. Dagen innan tänkte jag att ja imorgon då tränar jag! Men dagen efter var motivationen nere igen och jag var inte alls sugen på nån träning. Promenaderna var urtrista. Varför ska man pressa sig så hårt och svettas så det rinner? Nä jag kunde verkligen inte fatta idéen med detta.
Men idag får jag nästan tvinga mig till att vila. Älskar verkligen träningen och motion. Speciellt cykelturer, det är min nya favorit! Det är så härligt att cykla när vinden svalkar den varma kroppen, benen svider i backarna och farten ner för backen igen. Utmaningarna i träningen, se utvecklingen hur jag mitt i allt orkar en övning som tidigare var helt totalt omöjlig! Jag är så glad över att jag hittade en träningsform som passar mitt fullspäckade liv helt perfekt. Jag är så glad över att jag pressat mig till max och vägrat ge upp. Tänk alla tidiga mornar som jag tvingat sömnen ur ögonen för att gå upp på promenad. Idag stiger jag mer än gärna upp tidigt bara för att få den där motionen som jag tidigare avskydde. Jag kan till och med vakna av mig själv vid fem på morgonen och känna hur sugen jag är på en morgonpromenad.
 
Märks det att motivationen och kämparglöden är på topp idag? Svårt att tro att det "bara" är kvar cirka tre månader av min viktresa. Jag tänker gå i mål med flaggan i topp. Om jag inte når mitt viktmål så vet jag att jag gjort allt jag kan och att jag har kämpat så vilken vikt det än är så känns det redan som att jag har vunnit högsta pris. Jag har en mycket bättre kondition, jag orkar mer, jag är gladare och en massa annat.
 
Förutom cykelturen idag så blir det träning. Satt igår och planerade färdigt några träningspass så att jag har några på lager till nästa träningstillfälle. Tror att jag ska satsa på ett lite tyngre pass idag. Känns som att jag är sprängfylld med energi som behöver få svettas ur. Sen cykla och hämta barnen. Men lite studier därimellan tänkte jag försöka hinna med.
 
 
Kämpa på och ge aldrig upp!
 

Reflektion över tiden som har gått

Allmänt Kommentera
När man verkligen tar sig tid till att reflektera över då och nu så kan man verkligen förvåna sig själv. Det är lätt att bli blind under en pågående förändrning, man ser bara det som är nu och inte den stora bilden.
Imorse när jag cyklade hem efter att ha lämnat av barnen på dagis och var på väg uppför den sista och jobbigaste backen så kom jag att tänka på när jag gick i samma backe flera kilon tyngre och med en bebis i barnvagnen. Jag minns ännu känslan när jag tvingade mig upp och hur otroligt tungt det var, jag skulle då lätt kunna sätta mig ner på asfalten och mitt i backen för att pusta ut. Med cykel gick jag ofta uppför backen för det var så himla tungt. Nu idag cyklar jag utan problem sittandes uppför den backen med barn på cykelstol eller i cykelvagn, visst blir jag lite flåsig men jag tar mig upp och jag stannar inte för att vila. Jag pushar mig upp för backen. Envis till tusen och vägrar ge upp!
Så varje gång jag känner att träningen eller motionsrundan inte gick bra så brukar jag tänka tillbaka till starten, för visst har det ju blivit en skillnad! Inte skulle jag orka allt jag gör idag när jag startade för ca 1år sedan.
Hemmaträningen var också väldigt tung i början och idag är den ännu tung men på grund av att jag har fått göra mer tyngre övningar och ibland med vikter då de tidigare övningarna är på tok för lätta nu. Burpees klarade jag inte av förut, inte utan att stanna och pusta. Idag gör jag lätt 10st, har också börjat lägga till lite kombinerade övningar in i mina burpees just för att få dom lite tyngre. Så framåt går det!
 
Minns också hur jag fick tvinga mig till att träna. Dagen innan tänkte jag att ja imorgon då tränar jag! Men dagen efter var motivationen nere igen och jag var inte alls sugen på nån träning. Promenaderna var urtrista. Varför ska man pressa sig så hårt och svettas så det rinner? Nä jag kunde verkligen inte fatta idéen med detta.
Men idag får jag nästan tvinga mig till att vila. Älskar verkligen träningen och motion. Speciellt cykelturer, det är min nya favorit! Det är så härligt att cykla när vinden svalkar den varma kroppen, benen svider i backarna och farten ner för backen igen. Utmaningarna i träningen, se utvecklingen hur jag mitt i allt orkar en övning som tidigare var helt totalt omöjlig! Jag är så glad över att jag hittade en träningsform som passar mitt fullspäckade liv helt perfekt. Jag är så glad över att jag pressat mig till max och vägrat ge upp. Tänk alla tidiga mornar som jag tvingat sömnen ur ögonen för att gå upp på promenad. Idag stiger jag mer än gärna upp tidigt bara för att få den där motionen som jag tidigare avskydde. Jag kan till och med vakna av mig själv vid fem på morgonen och känna hur sugen jag är på en morgonpromenad.
 
Märks det att motivationen och kämparglöden är på topp idag? Svårt att tro att det "bara" är kvar cirka tre månader av min viktresa. Jag tänker gå i mål med flaggan i topp. Om jag inte når mitt viktmål så vet jag att jag gjort allt jag kan och att jag har kämpat så vilken vikt det än är så känns det redan som att jag har vunnit högsta pris. Jag har en mycket bättre kondition, jag orkar mer, jag är gladare och en massa annat.
 
Förutom cykelturen idag så blir det träning. Satt igår och planerade färdigt några träningspass så att jag har några på lager till nästa träningstillfälle. Tror att jag ska satsa på ett lite tyngre pass idag. Känns som att jag är sprängfylld med energi som behöver få svettas ur. Sen cykla och hämta barnen. Men lite studier därimellan tänkte jag försöka hinna med.
 
 
Kämpa på och ge aldrig upp!
 
God morgon! Imorse var inte humöret på topp. Gårdagens muntliga tentamen gick inte bra. Jag fick den demonstration som jag var osäker på, självklart! Jag kunde alla andra men får den jag inte riktigt kan. Så ett IG där skulle inte förvåna mig. Men tråkigt att falla på en uppgift när man kunde alla andra. Nåja, så är det med muntliga tentamen. Jag får hoppas att dom tog hänsyn till att jag aktivt disskuterade under de andras demonstrationer. Tre tentamen kvar innan sommarlovet och pluggtid verkar inte finnas. Klockan blev snoosad imorse vilket innebär att barnen fick vara hemma. Jag tycker inte att dom ska behöva stressa på morgon så jag lät dom vara hemma så får jag försöka plugga ikväll istället. Vi dukade upp en mysig frukost med diverse olika pålägg och gröt.
 
Trots att humöret och motivationen var helt körd i backen dag på grund av gårdagens dåliga presentation så puschade jag mig och gjorde ett träningspass. Värmde upp med 15 minuter på gåbandet och sen träning i 26:18 minuter. Så idag blev det lite längre men jag kände att jag behövde det. Träningen bestod av ett eget ihop plockat pass av lite olika övningar med mestadels fokus på armar och mage, men det blir ju egentligen helkropps eftersom man aktiverar hela kroppen under träningen. Det var en tidsutmaning, så tre varv igenom övningarna så snabbt som möjligt. 
 
Övning 1: Plankan med viktdrag 20 st (10st per arm)
Beskrivning: Stå i planka positionen med en vikt eller liknande mellan händerna, dra vikten in under dig och backa bak så att du är i samma position som vid start med vikten mellan dina händer igen och dra den in under dig. Efter att vikten har dragits två gånger så vänder man och ställer sig i planka position från motsatt håll och drar vikten åt andra hållet. Följ länken om du vill se den (länken är i övningens namn).
Övning 2: Spark med tre punkter 20st (10st per ben)
Beskrivning: Sparkar med tre punkter. Stå vanligt i starten och sedan sparka lågt, högre och sist i ca. 90 grader det vill säga rakt åt sidan. Tre sparkar är en gång. Sedan samma med andra benet, tre sparkar är en gång. Stå framför en byrå eller likande och stöd dig med en hand om det känns vingligt.
Övning 3: Jämfota hop över hinder 20st
Beskrivning: Jag använde tvättkorgen (en liten som jag hämtar tvätten från maskinen med när jag ska hänga den) som hinder och ställde den i en dörröppning. Ställ dig jämfota framför den och hoppa över. Upprepa tjugo gånger. Har du inget du kan använda som inte så hoppa utan hinder, men försök att hoppa framåt så att du inte står och hoppar på samma fläck.
Övning 4: Armhävningar med klapp på axel 20st (10st per hand)
Beskrivning: När en armhävning är gjord lyft ena handen och klappa dig på motsatt axel. En ny armhävning och klapp på andra axeln. Går utmärkt att stå på knäna om man inte klarar av att stå på tårna. Är det tungt med klappar så gör några armhävningar med klappar och resterande som vanliga armhävningar.
Övning 5:  Tricepsdips med ett lyft ben 20st (10st per ben)
Beskrivning: Ställ en stol mot väggen och sätt dig längst ut på stolen med händerna vid sidan om dig. Armbågarna i sidan och sedan för rumpan framåt så att den är i luften, lyft ett ben så att det bara är en fot i backen. Gör sedan en dip (böj på armarna så att rumpan sjunker ner mot golvet) innan uppgående tryck ner hälen i backan och pressa dig upp igen så att rumpan spänns. Byt fot och upprepa. Varva ben hela tiden tills du har gjort tjugo stycken.
Övning 6: Singel benböj bak med kettlebellsving åt sidan 20st (10st per sida)
Beskrivning: Lättare att se länken för att förstå övningen (länken är i övningens namn). Startpositionen: Stå brett isär och håll kettlebellen i båda händerna. Kliv snett bakåt med ena benet så att det blir ett utfall med benet men bakåt samt snett och för kettlebellen åt motsatt sida. Sedan tillbaka till startpositionen och byt sedan ben. Upprepa tjugo gånger.
 
 
Hoppas ni förstår beskrivningarna :) Min tid blev alltså 26:18.
Om du vill prova träningen så gör övningarna kontrollerade så att du inte skadar dig själv. Det är mestadels kroppsvikt men risken att skada sig finns ändå där om man utför dom fel. Är det tungt så gör övningen lättare. Har du ingen kettlebell så kanske du har en liten väska eller påse med handtag som du kan fylla med lite vikt i form av ärtor eller en mjöktetra. Endast din egen fantasi hindrar dig.
Har du heller ingen vikt som du kan dra i första övningen så ta en mjölktetra eller en tung bok. Titta runt i ditt hem så hittar du saker du kan använda i din träning.
 
Medans jag har suttit här så har jag fått i mig morgon kaffet så nu är jag redo för dagens alla utmaningar. Humöret som var i botten när jag vaknade börjar nu att vara på topp! Träning är som balsam för själen.

Dagens träning

Träning och övningar Kommentera
God morgon! Imorse var inte humöret på topp. Gårdagens muntliga tentamen gick inte bra. Jag fick den demonstration som jag var osäker på, självklart! Jag kunde alla andra men får den jag inte riktigt kan. Så ett IG där skulle inte förvåna mig. Men tråkigt att falla på en uppgift när man kunde alla andra. Nåja, så är det med muntliga tentamen. Jag får hoppas att dom tog hänsyn till att jag aktivt disskuterade under de andras demonstrationer. Tre tentamen kvar innan sommarlovet och pluggtid verkar inte finnas. Klockan blev snoosad imorse vilket innebär att barnen fick vara hemma. Jag tycker inte att dom ska behöva stressa på morgon så jag lät dom vara hemma så får jag försöka plugga ikväll istället. Vi dukade upp en mysig frukost med diverse olika pålägg och gröt.
 
Trots att humöret och motivationen var helt körd i backen dag på grund av gårdagens dåliga presentation så puschade jag mig och gjorde ett träningspass. Värmde upp med 15 minuter på gåbandet och sen träning i 26:18 minuter. Så idag blev det lite längre men jag kände att jag behövde det. Träningen bestod av ett eget ihop plockat pass av lite olika övningar med mestadels fokus på armar och mage, men det blir ju egentligen helkropps eftersom man aktiverar hela kroppen under träningen. Det var en tidsutmaning, så tre varv igenom övningarna så snabbt som möjligt. 
 
Övning 1: Plankan med viktdrag 20 st (10st per arm)
Beskrivning: Stå i planka positionen med en vikt eller liknande mellan händerna, dra vikten in under dig och backa bak så att du är i samma position som vid start med vikten mellan dina händer igen och dra den in under dig. Efter att vikten har dragits två gånger så vänder man och ställer sig i planka position från motsatt håll och drar vikten åt andra hållet. Följ länken om du vill se den (länken är i övningens namn).
Övning 2: Spark med tre punkter 20st (10st per ben)
Beskrivning: Sparkar med tre punkter. Stå vanligt i starten och sedan sparka lågt, högre och sist i ca. 90 grader det vill säga rakt åt sidan. Tre sparkar är en gång. Sedan samma med andra benet, tre sparkar är en gång. Stå framför en byrå eller likande och stöd dig med en hand om det känns vingligt.
Övning 3: Jämfota hop över hinder 20st
Beskrivning: Jag använde tvättkorgen (en liten som jag hämtar tvätten från maskinen med när jag ska hänga den) som hinder och ställde den i en dörröppning. Ställ dig jämfota framför den och hoppa över. Upprepa tjugo gånger. Har du inget du kan använda som inte så hoppa utan hinder, men försök att hoppa framåt så att du inte står och hoppar på samma fläck.
Övning 4: Armhävningar med klapp på axel 20st (10st per hand)
Beskrivning: När en armhävning är gjord lyft ena handen och klappa dig på motsatt axel. En ny armhävning och klapp på andra axeln. Går utmärkt att stå på knäna om man inte klarar av att stå på tårna. Är det tungt med klappar så gör några armhävningar med klappar och resterande som vanliga armhävningar.
Övning 5:  Tricepsdips med ett lyft ben 20st (10st per ben)
Beskrivning: Ställ en stol mot väggen och sätt dig längst ut på stolen med händerna vid sidan om dig. Armbågarna i sidan och sedan för rumpan framåt så att den är i luften, lyft ett ben så att det bara är en fot i backen. Gör sedan en dip (böj på armarna så att rumpan sjunker ner mot golvet) innan uppgående tryck ner hälen i backan och pressa dig upp igen så att rumpan spänns. Byt fot och upprepa. Varva ben hela tiden tills du har gjort tjugo stycken.
Övning 6: Singel benböj bak med kettlebellsving åt sidan 20st (10st per sida)
Beskrivning: Lättare att se länken för att förstå övningen (länken är i övningens namn). Startpositionen: Stå brett isär och håll kettlebellen i båda händerna. Kliv snett bakåt med ena benet så att det blir ett utfall med benet men bakåt samt snett och för kettlebellen åt motsatt sida. Sedan tillbaka till startpositionen och byt sedan ben. Upprepa tjugo gånger.
 
 
Hoppas ni förstår beskrivningarna :) Min tid blev alltså 26:18.
Om du vill prova träningen så gör övningarna kontrollerade så att du inte skadar dig själv. Det är mestadels kroppsvikt men risken att skada sig finns ändå där om man utför dom fel. Är det tungt så gör övningen lättare. Har du ingen kettlebell så kanske du har en liten väska eller påse med handtag som du kan fylla med lite vikt i form av ärtor eller en mjöktetra. Endast din egen fantasi hindrar dig.
Har du heller ingen vikt som du kan dra i första övningen så ta en mjölktetra eller en tung bok. Titta runt i ditt hem så hittar du saker du kan använda i din träning.
 
Medans jag har suttit här så har jag fått i mig morgon kaffet så nu är jag redo för dagens alla utmaningar. Humöret som var i botten när jag vaknade börjar nu att vara på topp! Träning är som balsam för själen.