Men träningen står inte stilla utan även den går verkligen framåt.
 
Jag och en tjej som jag tränar med körde ett pass där vi fokuserade på just teknik, för att få ur mer av träningen. Det kom då fram en man som tränat seriöst med just styrketräning i 20år, han frågade om han kunde få finslipa vår teknik lite för att han tyckte att det var så härligt att se två kvinnor som verkligen är på gymmet för att träna ordentligt så han ville ge lite av sin kunskap för att vi skulle få ut det ultimata ur vår träning. Och när vi kört på med hans tips en stund så kom han fram igen och sa "Fan tjejer, det ser riktigt jäkla bra ut! Så imponerande att se er ta till er av råden så snabbt, det brukar annars ta cirka två månader att få in övningarna korrekt men ni fixar det direkt!" Han tyckte även att vi skulle öka upp ännu mer på vikterna för att vi var lite för fega trots att vi redan tar rätt tungt. Så nu är det bara att öka upp än mer. Och varje gång han är på gymmet när vi också är där så slänger han ett vakande öga.
 
Och när jag tänker tillbaka på när vi började träna så är det så roligt att se hur starka vi verkligen har blivit, hur vi har utvecklats. I början orkade vi knappt något men i dagsläget har vi tripplat vikterna. Så träningen går verkligen framåt och jag måste även säga att det syns på min rumpa! Den blir rundare och fastare för varje vecka. Så att hålla uppe motivationen är väldigt lätt just nu.
 
 
 
 

Tiden går fort!

Allmänt Kommentera
Men träningen står inte stilla utan även den går verkligen framåt.
 
Jag och en tjej som jag tränar med körde ett pass där vi fokuserade på just teknik, för att få ur mer av träningen. Det kom då fram en man som tränat seriöst med just styrketräning i 20år, han frågade om han kunde få finslipa vår teknik lite för att han tyckte att det var så härligt att se två kvinnor som verkligen är på gymmet för att träna ordentligt så han ville ge lite av sin kunskap för att vi skulle få ut det ultimata ur vår träning. Och när vi kört på med hans tips en stund så kom han fram igen och sa "Fan tjejer, det ser riktigt jäkla bra ut! Så imponerande att se er ta till er av råden så snabbt, det brukar annars ta cirka två månader att få in övningarna korrekt men ni fixar det direkt!" Han tyckte även att vi skulle öka upp ännu mer på vikterna för att vi var lite för fega trots att vi redan tar rätt tungt. Så nu är det bara att öka upp än mer. Och varje gång han är på gymmet när vi också är där så slänger han ett vakande öga.
 
Och när jag tänker tillbaka på när vi började träna så är det så roligt att se hur starka vi verkligen har blivit, hur vi har utvecklats. I början orkade vi knappt något men i dagsläget har vi tripplat vikterna. Så träningen går verkligen framåt och jag måste även säga att det syns på min rumpa! Den blir rundare och fastare för varje vecka. Så att hålla uppe motivationen är väldigt lätt just nu.
 
 
 
 
Efter önskemål så ska jag nu försöka knåpa ihop ett inlägg om hur ett "typiskt pass" kan se ut för mig. Men för att det inte ska bli för långt så tar jag nedre delen av kroppen först. När jag kör ben så kör jag alltid rumpa (den följer ju med i princip varje benövning) och vader. Vader var för mig tidigare en skräck att träna då jag alltid har haft stora vader trots att jag tidigare inte gymmade. Så att träna vader var för mig ett stort nej nej för jag trodde att om jag tränar vader så kommer de att bli gigantiska, men så är det ju inte. Istället formar man till vaderna och framhäver dem bättre/snyggare. Så nu mer hänger även vaderna med i träningen.
 
Så då kör vi! Blir dock ett tråkigt inlägg utan bilder.
 
Squats i smith maskin - Startar alltid mina benpass med att värma upp benen i en smithmaskinen. Vill man så kan man köra med fri stång men personligen föredrar jag smith maskin. Först uppvärmning med djupa squats 20 rep, sen ökar jag succesivt upp med ex 5kg på varje sida 15 rep för att sedan öka upp till 10kg på varje sida 12 rep och så vidare. Ofta fyra set, ex: 15 rep, 12 rep, 8 rep och avslutningsvis en tung 5a.
 
Vadpress i smithmaskin - Finns en enkom liten "pall" eller vad jag ska kalla det för, som man använder till stående vadpress. Man får ut mer av övningen än att stå platt på golvet och pressa vaderna.
 
Bulgariska utfall i smithmaskin - Ställer en bänk på lagomt avstånd bakom smithmaskinen. En otroligt grym övning som man bör ha med i sitt benpass, den gör verkligen det den är till för!
 
Squat i maskin - Alla gym äger åtminstone en maskin som är enkom för squats. En perfekt maskin som man kan köra både squats men även utfall i. Endast fantasin sätter gränserna.
 
Ungefär så här ser den ut, den som vi har på ett av våra gym. I den på gymmet så går det att köra åt två olika håll, antingen ryggen mot dynan eller bröstkorgen mot dynan. Så den föredrar jag! Då kör jag först åt ena hållet och sedan vänder jag och kör åt andra hållet för att dra ur det sista. Ofta finns det fler maskiner att göra squats i och ofta kör jag igenom några av dem. Vem gör inte squats? Squats har blivit basen i alla benpass.
 
Framsida lår i enkom maskin
 
Baksida lår i enkom maskin - Ett tips här är att pressa upp med båda benen men att hålla emot på vägen ner med enbart ett av benen. Det tar mer på baksida lår att göra så. Blir dock fler rep men tro mig, det är värt det!
 
"Bakåt spark" - Ingen aning vad den här övningen egentligen heter. Men det är en kanon övning för rumpan, var inte feg med vikterna! På vissa gym finns det faktiskt en enkom maskin för just den här övningen. Så kolla efter den på ditt gym. Men finns den inte, så går det helt utmärkt att köra den i en cable cross vilket jag personligen föredrar.
 
 
Insida och utsida lår - Och som avslut, träna insidan och även utsidan av låren. Även rumpan hänger med här! Även till den här övningen så har de flesta gymmen en enkom maskin, men även här går det att använda cable cross. Tycker faktiskt att cable crossen tar mer än maskinen. Men det kan vara en smaksak.
 
Utfall med hantlar i gång - Också en bra övning, man gör alltså vanliga utfall i gång och har vikter i varje hand. Krångligare då man måste röra på sig och gå en bra bit, men jag tycker att det tar mer i benen än när man gör utfall på plats.
 
Så ungefär så här ser mina pass ut, det här är basen i mina benpass. Sen tillkommer det ibland en del andra övningar beroende på hur formen är för dagen och syftet med passet. Men dessa är en bra start och några av de övningar som jag anser att man borde ha med i sitt benpass. Så hoppas att detta ger lite tips och hjälp på vägen i eran träning. Lite synd att jag inte kan ge er bilder på varje övning, har inga såna bilder. Men jag hoppas att det ändå ger lite hjälp. Lycka till!

Ben, rumpa och vader.

Träning och övningar Kommentera
Efter önskemål så ska jag nu försöka knåpa ihop ett inlägg om hur ett "typiskt pass" kan se ut för mig. Men för att det inte ska bli för långt så tar jag nedre delen av kroppen först. När jag kör ben så kör jag alltid rumpa (den följer ju med i princip varje benövning) och vader. Vader var för mig tidigare en skräck att träna då jag alltid har haft stora vader trots att jag tidigare inte gymmade. Så att träna vader var för mig ett stort nej nej för jag trodde att om jag tränar vader så kommer de att bli gigantiska, men så är det ju inte. Istället formar man till vaderna och framhäver dem bättre/snyggare. Så nu mer hänger även vaderna med i träningen.
 
Så då kör vi! Blir dock ett tråkigt inlägg utan bilder.
 
Squats i smith maskin - Startar alltid mina benpass med att värma upp benen i en smithmaskinen. Vill man så kan man köra med fri stång men personligen föredrar jag smith maskin. Först uppvärmning med djupa squats 20 rep, sen ökar jag succesivt upp med ex 5kg på varje sida 15 rep för att sedan öka upp till 10kg på varje sida 12 rep och så vidare. Ofta fyra set, ex: 15 rep, 12 rep, 8 rep och avslutningsvis en tung 5a.
 
Vadpress i smithmaskin - Finns en enkom liten "pall" eller vad jag ska kalla det för, som man använder till stående vadpress. Man får ut mer av övningen än att stå platt på golvet och pressa vaderna.
 
Bulgariska utfall i smithmaskin - Ställer en bänk på lagomt avstånd bakom smithmaskinen. En otroligt grym övning som man bör ha med i sitt benpass, den gör verkligen det den är till för!
 
Squat i maskin - Alla gym äger åtminstone en maskin som är enkom för squats. En perfekt maskin som man kan köra både squats men även utfall i. Endast fantasin sätter gränserna.
 
Ungefär så här ser den ut, den som vi har på ett av våra gym. I den på gymmet så går det att köra åt två olika håll, antingen ryggen mot dynan eller bröstkorgen mot dynan. Så den föredrar jag! Då kör jag först åt ena hållet och sedan vänder jag och kör åt andra hållet för att dra ur det sista. Ofta finns det fler maskiner att göra squats i och ofta kör jag igenom några av dem. Vem gör inte squats? Squats har blivit basen i alla benpass.
 
Framsida lår i enkom maskin
 
Baksida lår i enkom maskin - Ett tips här är att pressa upp med båda benen men att hålla emot på vägen ner med enbart ett av benen. Det tar mer på baksida lår att göra så. Blir dock fler rep men tro mig, det är värt det!
 
"Bakåt spark" - Ingen aning vad den här övningen egentligen heter. Men det är en kanon övning för rumpan, var inte feg med vikterna! På vissa gym finns det faktiskt en enkom maskin för just den här övningen. Så kolla efter den på ditt gym. Men finns den inte, så går det helt utmärkt att köra den i en cable cross vilket jag personligen föredrar.
 
 
Insida och utsida lår - Och som avslut, träna insidan och även utsidan av låren. Även rumpan hänger med här! Även till den här övningen så har de flesta gymmen en enkom maskin, men även här går det att använda cable cross. Tycker faktiskt att cable crossen tar mer än maskinen. Men det kan vara en smaksak.
 
Utfall med hantlar i gång - Också en bra övning, man gör alltså vanliga utfall i gång och har vikter i varje hand. Krångligare då man måste röra på sig och gå en bra bit, men jag tycker att det tar mer i benen än när man gör utfall på plats.
 
Så ungefär så här ser mina pass ut, det här är basen i mina benpass. Sen tillkommer det ibland en del andra övningar beroende på hur formen är för dagen och syftet med passet. Men dessa är en bra start och några av de övningar som jag anser att man borde ha med i sitt benpass. Så hoppas att detta ger lite tips och hjälp på vägen i eran träning. Lite synd att jag inte kan ge er bilder på varje övning, har inga såna bilder. Men jag hoppas att det ändå ger lite hjälp. Lycka till!

Idag fick det bli ett tidigt morgonpass. Där ett tag var jag riktigt duktig på att dra iväg och träna tidigt på morgonen men nu är det ett tag sen, under barnveckorna så är det inte så lätt att ta sig iväg 5 på morgonen för att gymma så det är de barnfria veckorna som gäller när det är tidig träning. Så vi drog iväg ett gäng och tränade nu imorse kl 5. Rygg och mage med lite bröst + ben fick det bli idag. Det är lustigt hur man kan känna sig så seg och trött i kroppen när man går in till gymmet för att sedan gå ut ur gymmet full av energi. En härlig känsla!
 
En av mina standard övningar när jag kör rygg är latsdrag, jag kör med både brett och smalt grepp. Tycker det ger mer att kombinera så jag börjar och värmer upp med ett brett grepp, ökar upp med tyngre vikter och går sedan över på ett smalt grepp för att dra ur det sista. Och sedan rodd, antingen stående eller sittande. Ibland både och beroende på formen och hur slut jag är i ryggen. Marklyft har jag börjat med men inte riktigt fått in den på rutin än, glömmer ofta bort den! Men den är bra och värd att ha med i sitt pass. Så när jag väl kommer ihåg den så följer den med i passet. Sen är det en till övning som är otroligt bra! Inte många som kör den har jag märkt på gymmet, har faktiskt inte sett en enda göra den? Den har verkligen format till min rygg, övre delen vid skuldrorna. Gjort en riktigt stor skillnad för ryggen. Men jag vet inte vad den heter?
 
Idag blir det faktiskt att köra dubbla pass. En kompis från Överkalix kommer hit så vi ska dra till gymmet och gå igenom rumpa och ben. Vi är båda lite sugna på att träna upp oss för att sedan gå upp på scenen i sommar. Men jag vet inte om jag har orken att kämpa på så hårt? Jag är i en bra grundform men det kräver otroligt mycket mer för att stolt kunna stå på scenen och visa upp min kropp. Så jag vet inte, ska träna på och försöka dieta lite så får jag se var jag hamnar. Älskar mat på tok för mycket för att kunna dra ner på kalorierna så det här blir spännande!
 
 
Formen på övre delen av kroppen i dagsläget. Jag har kommit en bra bit på vägen! Även benen och rumpan har börjat forma till sig. Och att resultaten blir bättre och bättre för varje månad gör att man verkligen orkar och känner sig peppad till att fortsätta kämpa på, och framför allt till att forstätta träna regelbundet.

Det gäller att ligga i!

Mätningar och bilder 2 kommentarer
Idag fick det bli ett tidigt morgonpass. Där ett tag var jag riktigt duktig på att dra iväg och träna tidigt på morgonen men nu är det ett tag sen, under barnveckorna så är det inte så lätt att ta sig iväg 5 på morgonen för att gymma så det är de barnfria veckorna som gäller när det är tidig träning. Så vi drog iväg ett gäng och tränade nu imorse kl 5. Rygg och mage med lite bröst + ben fick det bli idag. Det är lustigt hur man kan känna sig så seg och trött i kroppen när man går in till gymmet för att sedan gå ut ur gymmet full av energi. En härlig känsla!
 
En av mina standard övningar när jag kör rygg är latsdrag, jag kör med både brett och smalt grepp. Tycker det ger mer att kombinera så jag börjar och värmer upp med ett brett grepp, ökar upp med tyngre vikter och går sedan över på ett smalt grepp för att dra ur det sista. Och sedan rodd, antingen stående eller sittande. Ibland både och beroende på formen och hur slut jag är i ryggen. Marklyft har jag börjat med men inte riktigt fått in den på rutin än, glömmer ofta bort den! Men den är bra och värd att ha med i sitt pass. Så när jag väl kommer ihåg den så följer den med i passet. Sen är det en till övning som är otroligt bra! Inte många som kör den har jag märkt på gymmet, har faktiskt inte sett en enda göra den? Den har verkligen format till min rygg, övre delen vid skuldrorna. Gjort en riktigt stor skillnad för ryggen. Men jag vet inte vad den heter?
 
Idag blir det faktiskt att köra dubbla pass. En kompis från Överkalix kommer hit så vi ska dra till gymmet och gå igenom rumpa och ben. Vi är båda lite sugna på att träna upp oss för att sedan gå upp på scenen i sommar. Men jag vet inte om jag har orken att kämpa på så hårt? Jag är i en bra grundform men det kräver otroligt mycket mer för att stolt kunna stå på scenen och visa upp min kropp. Så jag vet inte, ska träna på och försöka dieta lite så får jag se var jag hamnar. Älskar mat på tok för mycket för att kunna dra ner på kalorierna så det här blir spännande!
 
 
Formen på övre delen av kroppen i dagsläget. Jag har kommit en bra bit på vägen! Även benen och rumpan har börjat forma till sig. Och att resultaten blir bättre och bättre för varje månad gör att man verkligen orkar och känner sig peppad till att fortsätta kämpa på, och framför allt till att forstätta träna regelbundet.