Ett missförstånd när det kommer till viktminskning är att man ska dra ner på ätandet, hoppa över någon måltid och så vidare. Men så är det ju inte. Man ska inte dra ner på sitt ätande utan egentligen ändra sitt sätt att äta och vad man äter, se över sina matvanor helt enkelt. Maten är den store boven och den stora orsaken till att de där extra kilorna sitter där dom sitter. Ofta äter man helt fel och med maten kommer det massor av kalorier in till kroppen som blir liggandes där och som inte kommer att användas = vikt läggs på. Att man drar ner på kalorier innebär inte att man äter mindre. Tvärtom, två tallrikar med mat kan vara lika stora och mätta nästan lika bra. Skillnaden mellan dessa två är kalori innehållet. En del produkter innehåller onödigt många kalorier, att läsa på baksidan av produkten och jämnföra mellan produkter kan ge en liten hjälp på vägen till vilken man ska välja.
Att veta vad som är bra och inte bra, fusk i produkter och så vidare tar en tid att lära sig.
 
Exempel ett mörkt bröd tror man är bra eftersom att man har hört att ljust bröd innehåller mycket socker och socker är inte bra. Men ett mörkt bröd behöver inte vara bra, kolla innehållsförteckningen. Där står det säkert "sirap". Sen finns det en massa sötningsmedel som lurar oss, "Sockerfri" kan det stå men produkten innehåller istället sötningsmedel som är minst lika dåligt. Sånt här lär man sig med tiden, genom att bland annat läsa om det. Jag kan långt ifrån allt, men jag är nästan alltid kritisk och granskar innehållsförteckningen. Jag räknar inte kalorier men jag håller koll på vad produkterna jag köper innehåller så att jag har ett humm om vad jag stoppar i mig. Och var inte rädd för kolhydrater, hjärnan och musklerna behöver dom. Jag undviker dom inte och jag har tappat vikt ändå. Proteiner mättar bra så försök att få i dig proteiner till varje måltid. Proteiner är dessutom en viktig byggsten i våra muskler. Proteiner finns i exempel ägg, nötter, bönor med mera. Vill du läsa mer om mat så har jag hittat en sida HÄR. Så gå in där och läs om du vill veta mer om bra mat.
 
Det finns många där ute som vill gå ner i vikt men som inte vet hur dom ska börja, vad man ska äta för att gå ner i vikt. Försök att samla på dig så mycket information som du bara kan, så att du har mer "kött på benen" när du startar din resa. Ha inga förbud utan tillåt dig att ibland unna dig något gott som du gillar, den där chokladen exempelvis. Du behöver inte äta hela chokladkakan men varför inte ta några bitar en lördagkväll? Den är inte farlig, det är inte chokladen i sig som påverkar vikten utan det är mängden choklad eftersom att choklad innehåller mycket kalorier. Gillar du godis så behöver du ju inte köpa en full godispåse utan köp de sorter du tycker om och bara några av dom. När påsen sen är slut så är den slut och du är nöjd. Har du istället köpt en full påse godis och du har ätit vi säger de där 10st godisarna som du tänkte innan du började så finns frestelsen ännu kvar för det finns ju mer i påsen så nästan garanterat så kommer du att äta mer än vad det var tänkt i början. Så gör det lätt för dig så slipper du alla onödiga frestelser.
 
 

Att äta eller inte äta, det är frågan.

Mat och recept Kommentera
Ett missförstånd när det kommer till viktminskning är att man ska dra ner på ätandet, hoppa över någon måltid och så vidare. Men så är det ju inte. Man ska inte dra ner på sitt ätande utan egentligen ändra sitt sätt att äta och vad man äter, se över sina matvanor helt enkelt. Maten är den store boven och den stora orsaken till att de där extra kilorna sitter där dom sitter. Ofta äter man helt fel och med maten kommer det massor av kalorier in till kroppen som blir liggandes där och som inte kommer att användas = vikt läggs på. Att man drar ner på kalorier innebär inte att man äter mindre. Tvärtom, två tallrikar med mat kan vara lika stora och mätta nästan lika bra. Skillnaden mellan dessa två är kalori innehållet. En del produkter innehåller onödigt många kalorier, att läsa på baksidan av produkten och jämnföra mellan produkter kan ge en liten hjälp på vägen till vilken man ska välja.
Att veta vad som är bra och inte bra, fusk i produkter och så vidare tar en tid att lära sig.
 
Exempel ett mörkt bröd tror man är bra eftersom att man har hört att ljust bröd innehåller mycket socker och socker är inte bra. Men ett mörkt bröd behöver inte vara bra, kolla innehållsförteckningen. Där står det säkert "sirap". Sen finns det en massa sötningsmedel som lurar oss, "Sockerfri" kan det stå men produkten innehåller istället sötningsmedel som är minst lika dåligt. Sånt här lär man sig med tiden, genom att bland annat läsa om det. Jag kan långt ifrån allt, men jag är nästan alltid kritisk och granskar innehållsförteckningen. Jag räknar inte kalorier men jag håller koll på vad produkterna jag köper innehåller så att jag har ett humm om vad jag stoppar i mig. Och var inte rädd för kolhydrater, hjärnan och musklerna behöver dom. Jag undviker dom inte och jag har tappat vikt ändå. Proteiner mättar bra så försök att få i dig proteiner till varje måltid. Proteiner är dessutom en viktig byggsten i våra muskler. Proteiner finns i exempel ägg, nötter, bönor med mera. Vill du läsa mer om mat så har jag hittat en sida HÄR. Så gå in där och läs om du vill veta mer om bra mat.
 
Det finns många där ute som vill gå ner i vikt men som inte vet hur dom ska börja, vad man ska äta för att gå ner i vikt. Försök att samla på dig så mycket information som du bara kan, så att du har mer "kött på benen" när du startar din resa. Ha inga förbud utan tillåt dig att ibland unna dig något gott som du gillar, den där chokladen exempelvis. Du behöver inte äta hela chokladkakan men varför inte ta några bitar en lördagkväll? Den är inte farlig, det är inte chokladen i sig som påverkar vikten utan det är mängden choklad eftersom att choklad innehåller mycket kalorier. Gillar du godis så behöver du ju inte köpa en full godispåse utan köp de sorter du tycker om och bara några av dom. När påsen sen är slut så är den slut och du är nöjd. Har du istället köpt en full påse godis och du har ätit vi säger de där 10st godisarna som du tänkte innan du började så finns frestelsen ännu kvar för det finns ju mer i påsen så nästan garanterat så kommer du att äta mer än vad det var tänkt i början. Så gör det lätt för dig så slipper du alla onödiga frestelser.
 
 
För de flesta (jag tror alla) tjejer som tränar så har de som mål att träna magen för att få den lite plattare. Har jag fel? Jag har hittat ett par övningar som jag tycker är riktigt bra. Lagomt tunga men ger en bra träningsvärk dagen efter. Och som mamma lärde mig när jag var liten: Man ska dela med sig! ;)
En av övningarna hittade jag i Marie Mollstedts blogg, de andra gjorde jag själv men de finns säkert nånstans, vet bara inte vad dom heter? Det är övningar som man utför med en pilatesboll. Så har ni en bok om träning med pilatesboll så borde dessa finnas med där.
 
Övning 1: Vindrutetorkaren (Följ länken så ser ni hur den ska utföras).
Ligg på ryggen med armarna åt sidorna och handflatorna i golvet. Pilates bollen ska vara placerad mellan dina fötter. Benen rakt upp är startpositionen. För sedan bollen kontrollerat åt sidorna, bollen ska vara i luften så låt den inte nudda golvet.
 
Övning 2: Ligg på ryggen med fötterna i backen och placera bollen i dina händer och för den med raka armar bakåt förbi ditt huvud så att bollen vilar på golvet, detta är startpositionen. För den sedan uppåt med raka armar och mot dina knän samtidigt som du låter överkroppen följa med i en sit ups (direkt armarna lyfts så ska överkroppen följa). Sedan tillbaka och upprepa övningen. Den här övningen kan med fördelas göras med en medecinboll (en boll med vikt) eller en hantell för lite utmaning.
 
Övning 3: Liknar övning 2 men den här gången ska du föra bollen åt sidorna om knäna. Så du för bollen med raka armar mot dina knän, men istället för att bollen ska ovanför knäna så vrider du överkroppen och låter bollen nudda backen på höger sida om knäna, sedan tillbaka till startpositionen (bollen över huvudet) och upprepa men den här gången ska bollen på vänster sida. En gång på höger sidan och en gång på vänster sida = 1 rep.
I den här övningen så kan man "smälla" bollen i backen för att få ut lite mer av övningen och sedan kontrollerat föra bollen tillbaka till startpositionen.
 
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar för de här övningarna är faktiskt riktigt bra! Min mage ömmar idag. Alla övningarna ska utföras kontrollerat, inge vingel hit och dit! Jag utför mina övningar sakta så att magen verkligen får arbeta ordentligt, så sakta upp och sakta ner. Så lägg er ner på golvet och träna lite magmuskler! Och glöm inte dom inre musklerna, en övning som jag alltid har med är plankan. Den övningen går att göra på en massa olika sätt, även på pilatesbollen.
 
 

Tips på magövningar

Träning och övningar Kommentera
För de flesta (jag tror alla) tjejer som tränar så har de som mål att träna magen för att få den lite plattare. Har jag fel? Jag har hittat ett par övningar som jag tycker är riktigt bra. Lagomt tunga men ger en bra träningsvärk dagen efter. Och som mamma lärde mig när jag var liten: Man ska dela med sig! ;)
En av övningarna hittade jag i Marie Mollstedts blogg, de andra gjorde jag själv men de finns säkert nånstans, vet bara inte vad dom heter? Det är övningar som man utför med en pilatesboll. Så har ni en bok om träning med pilatesboll så borde dessa finnas med där.
 
Övning 1: Vindrutetorkaren (Följ länken så ser ni hur den ska utföras).
Ligg på ryggen med armarna åt sidorna och handflatorna i golvet. Pilates bollen ska vara placerad mellan dina fötter. Benen rakt upp är startpositionen. För sedan bollen kontrollerat åt sidorna, bollen ska vara i luften så låt den inte nudda golvet.
 
Övning 2: Ligg på ryggen med fötterna i backen och placera bollen i dina händer och för den med raka armar bakåt förbi ditt huvud så att bollen vilar på golvet, detta är startpositionen. För den sedan uppåt med raka armar och mot dina knän samtidigt som du låter överkroppen följa med i en sit ups (direkt armarna lyfts så ska överkroppen följa). Sedan tillbaka och upprepa övningen. Den här övningen kan med fördelas göras med en medecinboll (en boll med vikt) eller en hantell för lite utmaning.
 
Övning 3: Liknar övning 2 men den här gången ska du föra bollen åt sidorna om knäna. Så du för bollen med raka armar mot dina knän, men istället för att bollen ska ovanför knäna så vrider du överkroppen och låter bollen nudda backen på höger sida om knäna, sedan tillbaka till startpositionen (bollen över huvudet) och upprepa men den här gången ska bollen på vänster sida. En gång på höger sidan och en gång på vänster sida = 1 rep.
I den här övningen så kan man "smälla" bollen i backen för att få ut lite mer av övningen och sedan kontrollerat föra bollen tillbaka till startpositionen.
 
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar för de här övningarna är faktiskt riktigt bra! Min mage ömmar idag. Alla övningarna ska utföras kontrollerat, inge vingel hit och dit! Jag utför mina övningar sakta så att magen verkligen får arbeta ordentligt, så sakta upp och sakta ner. Så lägg er ner på golvet och träna lite magmuskler! Och glöm inte dom inre musklerna, en övning som jag alltid har med är plankan. Den övningen går att göra på en massa olika sätt, även på pilatesbollen.
 
 
Vaknade upp sprängfylld med energi och en svag träningsvärk i ryggen som fick plågas igår kväll. Hur löser man då detta?
 
Självklart genom att dra på sig träningskläderna och hoppa upp på bandet för att bränna lite kalorier. Härligt! Jag tycker att ni ska göra detsamma, unna er en bra start på dagen för det är ni värda!
 
 
 

Ny dag är lika med nya möjligheter.

Allmänt Kommentera
Vaknade upp sprängfylld med energi och en svag träningsvärk i ryggen som fick plågas igår kväll. Hur löser man då detta?
 
Självklart genom att dra på sig träningskläderna och hoppa upp på bandet för att bränna lite kalorier. Härligt! Jag tycker att ni ska göra detsamma, unna er en bra start på dagen för det är ni värda!