almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Återgå till sin tidigare form

Allmänt Permalink0
God middag på er! 👋 Vilket underligt väder vi har haft idag, på morgonen var det grått och trist och det regnade även en sväng. Så på morgonpromenaden blev det jackan på men när vi nästan var hemma igen tittade solen fram och värmen kom direkt. Sen har det blåst massor och nu steker solen igen. Men man ska inte klaga!
 
Jag har sedan förlossningen gått dagliga promenader så gott som varje dag. Redan dagen efter förlossningen tog jag lin första PW, och hur skönt det var! Tycker det är så skönt att kunna röra på sig igen efter en graviditet med smärta vid just rörelse. Att kunna gå raskt igen och få svettas efter att ha haft såna smärtor att det begränsat en och endast lugna promenader i väldigt sakta takt varit möjligt. Sen att bara få starta dagen med en promenad, en varm dusch och sedan en god frukost är ju riktigt skönt. Sedan 1 april började jag försöka tänka på vad jag äter och även försöka äta regelbundet över dygnet. Efter att ha ätit ganska fritt och knappt rört på mig sista 6 månaderna av graviditeten så rann alla kilon av mig när jag började äta bra mat igen och röra på mig regelbundet med dagliga PW innan frukost. Jag har aldrig varit den som lyckats "amma bort alla kilon" men med Melvin så verkar det ha blivit lite så. Åt första veckorna mycket mer än min sambo så trodde aldrig att kilona skulle försvinna så fort. Men på ca 3 veckor hade jag redan tappat alla kilon jag la på mig och jag gick upp totalt 15 kilon under graviditeten. Sen tog det stopp för då hade jag ju redan gått ner de "lätta kilona", jag har sedan stått stilla på samma vikt och så länge jag ammar vill jag inte gå in hårt utan jag äter så att både jag och Melvin får näringen vi behöver. Men nu verkar det ha börjat lossna igen efter ett stopp på 4 veckor, men nu går det sakta neråt 😊
 
Jag har även börjat lägga in lätt träning nu i min vardag med lätta övningar för att börja komma igång igen och för att träna upp "mamma kroppen". Stärka upp magen igen, få tillbaka hållningen och få styrka i framför allt armarna för att orka bära barnet och bilbarnstolen med mera. Jag är ju van med tyngre och mer svettiga pass men att lägga en bra grund först är viktigt, speciellt för den försvagade magen. Så sakta fram! Två till tre gånger i veckan försöker jag ta tiden till att gå igenom alla övningarna och hittills lyckas jag pricka in två pass, men inte av rutin än utan det blir mer "nä nu måste jag annars blir det inte gjort" 🙊 men man säger ju att det krävs 21 gånger/21 dagar för att få till en ny rutin så det är bara att kämpa på. 
 
Jag måste säga att återhämtningen varit bättre denna gång när jag är äldre, men det kanske också är för att jag denna gång vet och kan så mycket mer än mitt 18åriga jag kunde. Speciellt när det kommer till kost, motion, träning och återhämtning. 
 
 
Till top