almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Sista biten.

Graviditeten Permalink0
Det märks på fler sätt än ett att vi nu är i den sista delen, sista fasen.. De sista veckorna.
Framför allt märks det på hur känslig livmodern är just nu, från bara en dag till en annan märkte jag stor skillnad.
Jag försöker ju ta mig minst 4 st korta promenader i veckan för att hålla igång kroppen lite trots smärtorna r/t foglossningen. Men nu är det nästan totalt omöjligt då jag får så mycket sammandragningar och förvärkar, en del gör så ont att det till och med hugger i magen och tvingar mig till att stanna och andas för att det ska släppa.
Bära hem matkassar från affären ger också förvärkar, vilket är ett moment som är svårt att undvika. Trycket nedåt har även ökat, ibland känns det som att han ska trilla ut om jag skulle råka nysa för hårt. Kan även nästan känna hans huvud när jag går om jag precis haft förvärkar minuterna innan. 
 
Jag har också plötsligt blivit väldigt trött, från att snurra hela nätterna så vaknar jag kanske bara 3-5 ggr vilket är oerhört lite jämfört med den sömn jag haft senaste månaderna. Kan även bli så där förlamande trött mitt på dagen så att jag måste gå sova, annars börjar jag sluddra och kan inte alls hänga med i samtal.
Och hungern.. Jisses så hungrig jag är nu! Kan bli hungrig knappt 30 min efter en måltid. Får även väldigt ofta värmevallningar, riktigt obehagliga så att även händer, fötter och vader sväller upp och det känns som att jag vilken sekund som helst ska spricka sönder. Så då åker vädringsluckan upp och kläderna av, sen släpper det. 
 
Och eftersom vi nu närmar oss slutet så börjar alla tankar på förlossningen komma. Hur kommer den bli? Kommer den vara lika lång som med mitt första barn? Eller kommer den mer likna den sista förlossningen? Den som tog endast några få timmar från första värk tills det att han är ute?
Kommer sambon att hinna hem? Han har nu ca två veckor (inte helt) kvar innan han går på ledighet inför förlossningen. Jag har alltid gått över tiden så därför har vi planerat så att han kommer hem lördag veckan före beräknat, men tänk kommer han tidigare?
 
Smärtlindring? Ska jag våga ta epidural denna gång? Under min sista förlossning med I så hade narkosläkaren med en "student" (eller vad det heter för dem), och denna stack mig 3 ggr och misslyckades varje gång (de frågade mig aldrig om det ens var okej att en student stack). Minns att jag reagerade på att det tog väldigt lång tid så när jag vred på mig lägger plötsligt en främmande karl handen på min axel och säger att nu är den på plats, det var den riktiga narkosläkaren som tagit över. Jag visste då inget om de misslyckade försöken och fick aldrig det berättat för mig heller. Jag upptäckte det själv några timmar senare i duschen efter att de dragit ur den och jag bad min dåvarande make att kolla bakom min rygg då det var sånt obehag där, han berättade då att han ser 4st stick i min rygg. Sen flera månader senare hade jag lite problem med ryggen, smärtor som plötsligt dök upp och sedan försvann. Fick berättat för mig då att det var pga epiduralen, idag känner jag inte alls av något men jag minns hur jobbigt det var. Så därför är jag lite fundersam om jag ska våga ta epidural bedövning eller inte..
 
Vi får se!
Till top