almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Pulsökning

Träning och övningar Permalink0
God morgon på er! 🙃
 
Idag är det måndag, och som jag ofta skriver då: "vilket innebär ny vecka och nya möjligheter!" Jag älskar ju måndagar och tycker måndagar är perfekt för att sätta in nya saker i vardagen, ex nya rutiner eller nya övningar. Tror inte jag är den enda som tänker så, att måndag är en perfekt dag att börja om på.
 
Melvin är nu 8 veckor, eller han är faktiskt snart redan 9 veckor. Så jag tänkte att idag skulle jag börja med lite pulsökande övningar på morgonen.
Efter Isak gjorde jag också pulsökande övningar på morgonen, under den period när jag på 1 år gick ner 30 kg. Så det är en metod som funkar och det tar heller inte så mycket tid jämfört med ett gympass, vilket är perfekt när man är hemma med en liten bebis och inte kan träna när som helst utan måste passa på när barnet sover/vilar. Räkan ungefär 15-20 minuter men uppvärmning före. Men kost är A och O! Men pulsökande träning ger en bra knuff framåt.
 
Denna morgonen och faktiskt nu ett par veckor framåt tänkte jag köra samma schema, eventuellt modifierar jag den efter ett tag. Och jag tänkte faktiskt dela med mig av det ifall någon av er behöver tips, det är inga extremt jobbiga övningar eftersom jag är på nybörjar rutan då jag är en nybliven mamma. Så vi startar försiktigt!
 
Schema 1:
20st Jumping jacks
30 sek plankan
15 squat jumps
60 st höga knän
20 Jumping jacks
30 sek plankan
10 Burpees
 
Ett ganska lagomt nybörjar schema som ger en pulsökning och flås man tar sig igenom, och kom ihåg att alla övningar går att förenkla.
  • Jumping jacks kan man exempel förenkla genom att man går åt sidorna samtidigt som man för händerna upp över huvudet istället för att hoppa, om man ex inte klarar av att hoppa av olika anledningar. Men då går man först till höger och upp med armarna, sedan till vänster och upp med armarna = 1 st, så det krävs en på varje ben för att det ska räknas som en hel jumping jack.
  • Burpees är en väldigt bra övning för pulsökning, och även denna går att förenkla. Ett sätt är att luta sig ner och sätta händerna mot golvet och sedan försiktigt hoppa upp, vill man ej hoppa så reser man sig endast upp och sedan hoppar. Man kan även lägga sig ner på mage + då lyfta upp armarna i luften så de ej rör golvet och sedan resa sig upp igen, antingen gör man om övningen eller lägger till ett hopp där innan man repeterar. Vet ni ej hur en vanlig Burpee ser ut rekomenderar jag er att söka på youtube för att se hur man gör.
  • Plankan går som de flesta vet att också förenkla genom att stå på knäna istället för tårna, glöm ej att "suga in naveln" mot ryggraden. Plankan går även att göra mycket tyngre om man vill ha utmaning. 😊
 
Jag gjorde detta schema 3 gånger med en liten paus efter varje avklarad runda för att smutta på lite vatten. Sen stretch efteråt, glöm aldrig stretcha. Nu ska jag lägga mig ner med Melvin och se en film och njuta av lugnet, om det slutar blåsa så ska vi senare ta en promenad!
 
Ha en underbar dag!
 
 
 
Till top