almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Fredag (långt inlägg)

Allmänt Permalink0
Den här veckan har jag fått en massa extra tid med mina små troll, de har alla dagar utom igår (torsdag) gått hit efter skolan trots att det är "pappa vecka" och väntat här tills deras pappa slutat jobbet. Så mysigt med lite extra tid. Speciellt när jag sista tiden haft så lite ork på grund av värken.
 
Jag har nu varit hemma sjukskriven i två och en halv vecka, var for tiden? Knappt gjort något men ändå har tiden bara rusat förbi. Igår kom äntligen min sjukanmälan in till försäkrings kassan (några dagar försent) så nu återstår det att se om min ansökan blir avböjd eller godkänd. Hade aldrig kunnat jobba i det skick jag är i, vilket jag tänkte på inatt när jag vaknade var 15e minut. Efter att ha vaknat så många gånger höll jag på börja gråta av frustration och vid 3 gick det inte längre att somna om, och det slog mig då att tänk hade jag behövt gå till jobbet på morgonen. Hade aldrig orkat med det psykiskt med den lilla sömn jag fick inatt.Så visst oroar det mig nu när det ska tas ett nytt beslut, med tanke på hur hård de var när jag ansökte om havandeskaps peng. Men tack och lov har jag en underbar sambo att luta mig emot om försäkringskassan avslår min ansökan om sjukpenning, så jag behöver inte tvingas till jobbet. Annars så hade jag nog gått under, säkert gått in i en depression. För att tvingas jobba när man har så här ont och sen inte sover på natten är ren tortyr, både fysiskt och psykiskt. Man är hela tiden känslig och gråten är väldigt nära, för man är verkligen så trött så man orkar inte parera något alls utan allt är som hårda smällar.
 
Men trots smärtan så är detta en av mina bästa graviditeter, jag var så ung när jag fick mina tidigare barn. När jag blev gravid med E så var jag endast 17 år gammal och när jag fick tredje barnet så var jag 21 år gammal. Så redan vid 21 år var jag mamma till tre barn och även gift och bodde i hus, då tyckte jag att jag var så mogen och redo men idag kan jag se tillbaka på den tiden och inse hur "omogen" jag ännu var, jag var mer mogen än de flesta i min ålder men jag visste så lite om den "vuxna världen" och jag hade sån väldigt liten erfarenhet av den just då. Vid den tiden hade jag ännu inte ens fått mitt första jobb (gick andra året på gymnasiumet när jag fick plus på stickan, men pluggade in sista året och tog examen som alla andra) eller ens haft min första betalda semester. Mitt första jobb fick jag först det året jag kom in på SSK utbildningen, då lasade jag in som undersköterska och fick min första egna rad. Men jag gjorde ett väldigt bra jobb som mamma trots allt om jag får säga det själv. Men ekonomiskt hade jag lägsta ersättningen och på den tiden var ersättningen 180 kr om dagen. Hur klarade vi oss på endast en lön och den lilla föräldra pengen? Vi gjorde det bra! Och vi led verkligen inte, utan vi levde väldigt bra trots låg inkomst på en familj med 5 medlemmar.
Men idag har jag arbetat några år, haft betald semester och så vidare. Så det är verkligen en helt annan sak att vara gravid idag, och att bara ha barn som är så pass stora att de verkligen kan vara en del i denna graviditet är så mysigt. Dom vill hela tiden känna på lillebrors sparkar, vara med och ställa i ordning allt som ex vika hans ny tvättade kläder. Och idag satte yngsten ihop sängmobilen och skruvade fast den i spjälsängen. Sen att ha en partner som också är så delaktig i graviditeten som V är, det är verkligen guld värt. Se hur han längtar efter barnet och förbereder inför bebisens ankomst, så jag ser verkligen fram emot förlossningen för jag vet att han kommer att stötta mig hela vägen och finnas där från första värk till sista krystningen. Och få se glädjen i hans ögon när vår son kommer upp på bröstet! Idag är det endast 6 veckor kvar till beräknat datum, så snart är han här.
 
Inläggen har en tendens att bli lite "luddiga" och väldigt långa.. Jag skyller på gravid hjärnan! Men det får ni leva med just nu när allt handlar om bebis och graviditet :D
Nu ska jag avsluta här och ta en kort runda med valpen så han får komma sig ut och kissa. Ha en underbar kväll!
Till top