almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Gräsänka

Allmänt Permalink0
God morgon, eller snarare god dag. Sambon har redan åkt till Stockholm för nästa arbetssväng. Så gissa om sängen kändes stor inatt när det endast var jag och lill gossen som sov i den.
Många funderar säkert på hur det är att ha det så här, att barnets pappa jobbar borta två veckor och är hemma två veckor. Många tror säkert att det är väldigt jobbigt, men det är faktiskt inte speciellt jobbigt. Visst är vardagen lite "jobbigare" än innan lilebror kom, men så länge man försöker planera och gör allt tidskrävande i god tid så får man faktiskt gjort allt på ett sätt eller annat. Som exempel middagarna, de förbereder jag redan på förmiddagen så behöver jag bara steka eller koka sen när det är dags för middag. Allt är redan färdighackad och skuret så det är bara att laga allt och sedan servera.
 
Sen på barnveckorna har barnen även varsin dag där de är med och hjälper till med matlagning (för att börja lära sig lite i matlagning, efter deras egna önskemål) och då dukar de även bordet samt tömmer och fyller en diskmaskin var i veckan. Som "belöning" för att de hjälper till har jag höjt deras veckopeng. Så på söndag när de kommer från deras pappa så sätter vi oss ner vid middagen och går igenom veckans middagar och skriver ner på veckotavlan så de vet veckans meny och sen får de skriva sina namn på de dagar där de vill laga mat eller sköta disken, super bra! Och jag storhandlar med min sambo innan han åker så allt för veckan som går att handla i god tid finns redan hemma så behövs det handlas så är det endast små saker som frukt, grönsaker eller mjök typ.
 
Sen den stora fördelen med att ha det så här är ju att han är hemma två veckor och då är han verkligen hemma och ledig i två veckor, inte endast en helg.. Så vi är ju hemma och lediga tillsammans och får väldigt mycket kvalitetstid tillsammans med lillgossen. Och vill vi så kan vi resa iväg spontant när de andra barnen är hos den andra föräldern. Så även om det har lite nackdeler när livet ser ut som vårt gör så har det även massa fördelar. Sen tycker jag även det är lite skönt med den där egentiden ibland också, att få göra vad man vill när man vill. Som exempel sätta sig med gott samvete nån timma och läsa en spännande bok medan gossen vilar eller ammar, äta allt man är sugen på som han inte gillar. Eller bara just njuta av tystnaden på kvällen och somna fast kl 18-19 på kvällen. Några dagar är det skönt, sen kommer såklart saknaden och man börjar räkna ner tills han kommer hem igen och då är man som nyförälskad igen 😍
 
Så jag tycker livet som gräsänka funkar väldigt bra hittills, sen kommer ju inte livet se ut så här alltid. Så det är värt det att bita ihop ett tag. Sen har jag ju även tre underbara barn till som fyller min vardag med skratt och kärlek 💕 Så dessa två veckor som gräsänka springer verkligen förbi. Och att varje morgon kunna stiga upp tillsammans med dem och göra frukost för att sedan sitta ner tillsammans och äta frukost innan vi går tillsammans till skolan är underbart. Så glad att jag nu har den möjligheten varje morgon med dem, Frågade dem även nu på morgonen vad de tycker själva, och de tycker också det är väldigt mysigt att vi kan starta dagen tillsammans innan skolan ringer in för lektioner.
 
Nu låter det som att gossen snart kommer att vakna så dags att avrunda här 😊 Hoppas ni har en kanon dag! Och hoppas inlägget inte blev allt för tjorvigt eller hoppigt.
Till top