almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Babymoon

Allmänt Permalink0
Vår Babymoon är nu över, den tog slut redan för lite över en vecka sedan.
Med babymoon menar jag den mysiga perioden när både mamma och pappa får vara hemma och mysa med den lilla utan krav på jobb och så vidare. Vi hade turen att få vara hemma en längre period tillsammans, med bebis var vi hemma tillsammans i totalt 3 v och 3 dagar. Helt underbart skönt!
Livet med ett nytt liv i familjen innebär att ställa om sig totalt, för ett barn är beroende av en 24 timmar om dygnet och du vet aldrig när barnet behöver dig för matning, blöjbyte eller rapning.. ja ni förstår.
Så att vara två under den period där man lär känna den nya lilla människan och lär känna dess rutiner är guld värt, man kan turas om att vara vaken på natten och en kan städa medan den andra är med barnet, eller laga mat, tvätta och alla sysslor som krävs i en familj. Man turas om helt enkelt att göra sysslor och vara med bebisen.
 
Men sen tar babymoon slut, och jobbet kallar. I de flesta familjer är den fördäldern som jobbar endast borta ca 8 timmar per dag. Men i vår familj är den där andra föräldern borta i 2 veckor vilket innebär att den som är hemma är både mamma och pappa i två veckor och ska alltså hinna alla sysslor och ta hand om bebisen samtidigt. Och att komma in i de rutinerna när man är van att kunna tvätta och göra klart tvätten, påbörja maten och laga den tills den är helt färdig är inte så bara. Det tar tid, och det tar tålamod.
 
Första veckan som gräsänka eller "tillfälligt ensamstående/supermamma" var tuff, för jag hade mina andra tre barn här hemma och fotbollen har nu dragit igång. Så förutom all tvätt, all disk, handling, matlagning och så vidare så har det varit skjuts till träningar också. Tack och lov har barnen självmant hjälpt till väldigt mycket, de tycker ju det är så roligt med lillebror 💕 Så de har tömt diskmaskinen, plockat undan efter maten och hjälpt med tvätten samt en massa annat smått och gått som bytt blöja, roat lillebror medan jag har duschat. Men de vakna nätterna kan de inte hjälpa med, så de dagar där natten före inneburit lite sömn har varit väldigt tunga, för även om lillebror sov gott på morgonen så kunde man inte sova själv för de andra barnen skulle väckas, frukost fixas och sedan ska de iväg till skolan och de vill gärna att man följer dem till skolan, så självklart följer mamma om jag ändå är hemma och ledig och då har jag passat på att ta en promenad efteråt - helt perfekt!
 
Men nu så här på andra veckan med bara jag och bebis tycker jag att jag börjar få klämm på det här, vissa dagar är lättare och vissa svårare. Allt beror på hur natten har varit. Förra natten var det inte mycket sömn efter 23.30 😴 men nu inatt har han sovit större delen av natten med endast 2-3 stunder där han snuttat lite på bröstet för att sedan somna om ganska direkt så idag är jag utvilad igen. Sen är jag ju medveten om att pappan kommer hem natten mot lördag så jag vet att avlastningen är nära. Sen även om det är tungt på grund av sömnbrist vissa nätter så är denna period med en bebis helt underbar, helt magisk 😍 Så missförstå mig inte, jag klagar inte.
 
Idag ska vi iväg till BVC för läkarbesök och vägning, alltid lika spännande att se om ett barn vuxit och gått upp i vikt! 😁 Nu ska jag luta mig tillbaka och njuta av en kaffekopp medan bebisen vilar 😌 Trodde inte att jag skulle lyckas få tiden till att skriva lite (stängde ner bloggen ett tag för tid har verkligen inte funnits) men nu hittade jag en lucka och att skriva lite är ganska avslappnande, man får rensa huvudet lite. Precis som lugnet under en promenad.
 
Hoppas ni får en bra dag! 😘
Till top