almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Kost och träning.

Mat och recept, Träning och övningar Permalink0
Idag kände jag att jag har tid att sitta ner och skriva mer seriöst och med tanke på mejlen jag har fått den senaste tiden så känner jag att det kan vara bra att ta upp det här ämnet. Jag blir ofta kontaktad angående kost och träningstips, vilket verkligen för det första glädjer mig, att andra tror på mig och ser att jag har en kunskap som jag kan dela med mig av. För själv ser jag inte mig inte som en "kunnig". Eller hur jag ska förklara det, att jag inspirerar och motiverar andra till en förändring. Så det är verkligen roligt att folk som har tagit del av min resa vågar fråga och be om tips, för jag hjälper gärna så gott jag kan i den mån av tid som finns.
 
När det gäller träning så har jag verkligen lärt mig att kosten är A och O. Det är inget man bara säger, det är något som verkligen stämmer. För att forma till och få till den kropp man vill ha, så måste man främst se över sin kost. Vad äter jag? Vad av det jag äter är det som gör att ingenting händer? Snabbt taget ur luften så brukar man ofta säga att träning står för 30% medan kosten står för 70% i förändringen. Bara genom att se de snabbt tagna siffrorna så ser man direkt varför kosten är viktig. Man brukar även säga att träningen är det som underhåller och formar kroppen medan kosten är det som förändrar och förtydligar kroppen.
 
Men vad äter man då? Vad är "rätt" och vad är "fel"? Ja det finns inga snabba lösningar. Det är heller inget man bara lär sig över en dag, det tar lång tid att lära sig vad man bör och inte bör äta. Jag kan än idag ha svårt för att planera in mina måltider, få ihop en matplan som ger mig alla delar min kropp behöver efter det behov min kropp har. Ingenting händer heller över en dag så man måste ha tålamod, ge det tid. För det tar tid. För mig tog det 1år att tappa 30kg, och då gick jag in hårt. Nu försöker jag stanna till i vikten och samtidigt forma till den och bygga större muskler. Så för mig är jag återigen på nya vägar, viktminska kan jag men att hitta en kost som både får mig att bränna fettmassa samtidigt som den ger det musklerna behöver för att växa och inte brytas ner. Samtidigt ska jag kunna ha en ork till att ta hand om mina barn på bästa sätt och ork till skolan. Så även för mig är det ibland svårt.
 
 
 
Här är två printscreens från min app där jag för in det jag äter för att lättare kunna hålla koll på vad det är jag får i mig så att jag får i mig nog men även för att inte få i mig för mycket. Lifesum heter appen som jag använder. Det finns en gratis version av den, men jag kan inte lova att den stämmer men den ger en liten vägledning iallfall om man mer seriöst vill prova att lägga upp sin kost. På senare tid har jag börjat sätta mig kvällen före för att lägga upp kosten för de 2-3 efterföljande dagarna och idag är faktiskt den första dagen där kosten i princip är perfekt. Annars har jag alltid lyckats glida över på för mycket fett och för lite protein. Som sagt, kost är svårt. Sen är en planering verkligen en stor del i att lyckas med kosten, att ligga steget före med vad man ska äta så att det bara är att plocka fram det från kylen istället för att stå och fundera vilket riskerar att man får i sig mer än vad man tänkte.
 
Sen gäller det alltid att mjukstarta, tycker jag iallafall efter mina egna misstag och "misslyckanden". Gå in mjukt och sedan om det känns bra öka på. Med det menar jag att inte gå för lågt i kaloriintaget i början utan snarare sakta trappa ner. Sen ska maten smaka bra och fungera i längden. Ett kostupplägg ska ju ändå pågå i flera veckor/månader. Så att bli less på kosten efter en vecka är ju inte bra. Så det ska vara mat som är aptitligt för ögonen och för smaklökarna, medan samtidigt är bra för din kropp och för de mål du har. Men detta är min egen åsikt, inte vetenskaplig.
 
För mig kan en dag se ut så här:
Frukost: 1dl havregryn, 1msk chocolate & peanut butter swirl, 1 dl mjölk och en banan.
Mellanmål: 150g Lindahls kvarg och 15 g sötmandlar.
Lunch: Ris, kyckling (stekt i ugnen) och broccoli.
Mellanmål efter träning: Proteindrink och två riskakor.
Middag: Köttfärs och blandade grönsaker.
Kvällsmål: Caseinpudding och frysta bär.
 
Självklart varierar jag det jag äter och följer inte detta slaviskt varje dag. Sen försöker jag att hålla kostupplägget måndag till fredag för att under vilohelgen släppa lite på tyglarna, så under helgerna äter jag det jag vill och i vilka mängder jag vill samt låter kroppen vila från träning. För jag har märkt med tiden att jag är en person som måste få leva, har jag för hårda krav på mig själv så vet jag att jag alltid på något sätt tar genvägar. Men jag känner att jag börjar ha hittat det som funkar bäst för mig, men det tog inte några dagar utan har tagit månader. Så ge inte upp, se inte snestegen som misstag utan istället en möjlighet till att lära sig. Börja smått och prova dig fram. Känn efter vad som funkar för just dig
 
Om jag som är en gammal matmissbrukare och som även var en socker- och coca cola beroende soffpotatis klarade det så klarar även du det. Det finns ingenting som är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
 
 
Till top