almostthere.blogg.se

Allt är möjligt, bara man har viljan att kämpa för det!

Dagens träning

Träning och övningar Permalink0
God morgon! Imorse var inte humöret på topp. Gårdagens muntliga tentamen gick inte bra. Jag fick den demonstration som jag var osäker på, självklart! Jag kunde alla andra men får den jag inte riktigt kan. Så ett IG där skulle inte förvåna mig. Men tråkigt att falla på en uppgift när man kunde alla andra. Nåja, så är det med muntliga tentamen. Jag får hoppas att dom tog hänsyn till att jag aktivt disskuterade under de andras demonstrationer. Tre tentamen kvar innan sommarlovet och pluggtid verkar inte finnas. Klockan blev snoosad imorse vilket innebär att barnen fick vara hemma. Jag tycker inte att dom ska behöva stressa på morgon så jag lät dom vara hemma så får jag försöka plugga ikväll istället. Vi dukade upp en mysig frukost med diverse olika pålägg och gröt.
 
Trots att humöret och motivationen var helt körd i backen dag på grund av gårdagens dåliga presentation så puschade jag mig och gjorde ett träningspass. Värmde upp med 15 minuter på gåbandet och sen träning i 26:18 minuter. Så idag blev det lite längre men jag kände att jag behövde det. Träningen bestod av ett eget ihop plockat pass av lite olika övningar med mestadels fokus på armar och mage, men det blir ju egentligen helkropps eftersom man aktiverar hela kroppen under träningen. Det var en tidsutmaning, så tre varv igenom övningarna så snabbt som möjligt. 
 
Övning 1: Plankan med viktdrag 20 st (10st per arm)
Beskrivning: Stå i planka positionen med en vikt eller liknande mellan händerna, dra vikten in under dig och backa bak så att du är i samma position som vid start med vikten mellan dina händer igen och dra den in under dig. Efter att vikten har dragits två gånger så vänder man och ställer sig i planka position från motsatt håll och drar vikten åt andra hållet. Följ länken om du vill se den (länken är i övningens namn).
Övning 2: Spark med tre punkter 20st (10st per ben)
Beskrivning: Sparkar med tre punkter. Stå vanligt i starten och sedan sparka lågt, högre och sist i ca. 90 grader det vill säga rakt åt sidan. Tre sparkar är en gång. Sedan samma med andra benet, tre sparkar är en gång. Stå framför en byrå eller likande och stöd dig med en hand om det känns vingligt.
Övning 3: Jämfota hop över hinder 20st
Beskrivning: Jag använde tvättkorgen (en liten som jag hämtar tvätten från maskinen med när jag ska hänga den) som hinder och ställde den i en dörröppning. Ställ dig jämfota framför den och hoppa över. Upprepa tjugo gånger. Har du inget du kan använda som inte så hoppa utan hinder, men försök att hoppa framåt så att du inte står och hoppar på samma fläck.
Övning 4: Armhävningar med klapp på axel 20st (10st per hand)
Beskrivning: När en armhävning är gjord lyft ena handen och klappa dig på motsatt axel. En ny armhävning och klapp på andra axeln. Går utmärkt att stå på knäna om man inte klarar av att stå på tårna. Är det tungt med klappar så gör några armhävningar med klappar och resterande som vanliga armhävningar.
Övning 5:  Tricepsdips med ett lyft ben 20st (10st per ben)
Beskrivning: Ställ en stol mot väggen och sätt dig längst ut på stolen med händerna vid sidan om dig. Armbågarna i sidan och sedan för rumpan framåt så att den är i luften, lyft ett ben så att det bara är en fot i backen. Gör sedan en dip (böj på armarna så att rumpan sjunker ner mot golvet) innan uppgående tryck ner hälen i backan och pressa dig upp igen så att rumpan spänns. Byt fot och upprepa. Varva ben hela tiden tills du har gjort tjugo stycken.
Övning 6: Singel benböj bak med kettlebellsving åt sidan 20st (10st per sida)
Beskrivning: Lättare att se länken för att förstå övningen (länken är i övningens namn). Startpositionen: Stå brett isär och håll kettlebellen i båda händerna. Kliv snett bakåt med ena benet så att det blir ett utfall med benet men bakåt samt snett och för kettlebellen åt motsatt sida. Sedan tillbaka till startpositionen och byt sedan ben. Upprepa tjugo gånger.
 
 
Hoppas ni förstår beskrivningarna :) Min tid blev alltså 26:18.
Om du vill prova träningen så gör övningarna kontrollerade så att du inte skadar dig själv. Det är mestadels kroppsvikt men risken att skada sig finns ändå där om man utför dom fel. Är det tungt så gör övningen lättare. Har du ingen kettlebell så kanske du har en liten väska eller påse med handtag som du kan fylla med lite vikt i form av ärtor eller en mjöktetra. Endast din egen fantasi hindrar dig.
Har du heller ingen vikt som du kan dra i första övningen så ta en mjölktetra eller en tung bok. Titta runt i ditt hem så hittar du saker du kan använda i din träning.
 
Medans jag har suttit här så har jag fått i mig morgon kaffet så nu är jag redo för dagens alla utmaningar. Humöret som var i botten när jag vaknade börjar nu att vara på topp! Träning är som balsam för själen.
Till top