Tips på magövningar

Kommentera
För de flesta (jag tror alla) tjejer som tränar så har de som mål att träna magen för att få den lite plattare. Har jag fel? Jag har hittat ett par övningar som jag tycker är riktigt bra. Lagomt tunga men ger en bra träningsvärk dagen efter. Och som mamma lärde mig när jag var liten: Man ska dela med sig! ;)
En av övningarna hittade jag i Marie Mollstedts blogg, de andra gjorde jag själv men de finns säkert nånstans, vet bara inte vad dom heter? Det är övningar som man utför med en pilatesboll. Så har ni en bok om träning med pilatesboll så borde dessa finnas med där.
 
Övning 1: Vindrutetorkaren (Följ länken så ser ni hur den ska utföras).
Ligg på ryggen med armarna åt sidorna och handflatorna i golvet. Pilates bollen ska vara placerad mellan dina fötter. Benen rakt upp är startpositionen. För sedan bollen kontrollerat åt sidorna, bollen ska vara i luften så låt den inte nudda golvet.
 
Övning 2: Ligg på ryggen med fötterna i backen och placera bollen i dina händer och för den med raka armar bakåt förbi ditt huvud så att bollen vilar på golvet, detta är startpositionen. För den sedan uppåt med raka armar och mot dina knän samtidigt som du låter överkroppen följa med i en sit ups (direkt armarna lyfts så ska överkroppen följa). Sedan tillbaka och upprepa övningen. Den här övningen kan med fördelas göras med en medecinboll (en boll med vikt) eller en hantell för lite utmaning.
 
Övning 3: Liknar övning 2 men den här gången ska du föra bollen åt sidorna om knäna. Så du för bollen med raka armar mot dina knän, men istället för att bollen ska ovanför knäna så vrider du överkroppen och låter bollen nudda backen på höger sida om knäna, sedan tillbaka till startpositionen (bollen över huvudet) och upprepa men den här gången ska bollen på vänster sida. En gång på höger sidan och en gång på vänster sida = 1 rep.
I den här övningen så kan man "smälla" bollen i backen för att få ut lite mer av övningen och sedan kontrollerat föra bollen tillbaka till startpositionen.
 
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar för de här övningarna är faktiskt riktigt bra! Min mage ömmar idag. Alla övningarna ska utföras kontrollerat, inge vingel hit och dit! Jag utför mina övningar sakta så att magen verkligen får arbeta ordentligt, så sakta upp och sakta ner. Så lägg er ner på golvet och träna lite magmuskler! Och glöm inte dom inre musklerna, en övning som jag alltid har med är plankan. Den övningen går att göra på en massa olika sätt, även på pilatesbollen.